Harrie Overdijk’s project in uitvoering!

De aftrap van de daadwerkelijke presentatie van de campagne Ouderdomsdoofblindheid was bij het Audiologisch Centrum Hilversum op 19 september 2019. Best een hele eer om op een studiedag van dit centrum ons verhaal te mogen vertellen aan audiologen en hun collega’s. Het publiek bestond dus uit professionals audiologen, maatschappelijk werker, psycholoog, assistenten en wat meer nodig om zo’n praktijk te laten draaien. En daarmee hadden we dan ook een gretig gehoor. En wij waren hier ook best wel gespannen naar toe gekomen.

De ervaring

Ons publiek was toe aan koffie! Daar hebben we dan ook gebruik van gemaakt, met het bekende brilletje op en oordopjes in lieten we de mensen koffie halen, naar toilet gaan en nog even naar hun werkplek lopen. Dat leverde uiteraard mooie ervaringen op als onzekerheid, uit balans, tegen ander oplopen. We hebben dit ook gewoon even laten gebeuren.

Voorstellen

Helma heeft zich kort voorgesteld en gaf daarna Gonnie en mij even de ruimte om ons ook voor te stellen. Vervolgens hebben Gonnie en ik vragen aan Helma gesteld over doofblindheid die Helma kon beantwoorden vanuit haar persoonlijke situatie en vooral met “leuke” bijzondere ervaringen met enige zelfspot en anekdotes hier aan toegevoegd.

Bewustwording

Heel duidelijk werd wel dat de ervaring met de brilletjes ogen opende, de oordopjes werkten meer dempend. Ons verhaal liet wel duidelijk ervaren dat een dubbele zintuiglijke beperking veel meer is dan 1+ 1 = 2. Ouder zijn of worden voegt er schaamte, ongemak en onzekerheid aan toe. Gonnie kan dat vanuit haar werk in geriatrische revalidatie bevestigen.

Herkenning in de praktijk

William ging daar de confrontatie met het publiek aan door ze te bevragen met vragen als “wat is jullie ervaring met mensen benaderen”, “zou je dat nu dan anders doen”, “wat wil je van Helma nog meer weten”. Helma heeft waar nodig aanvullingen gedaan op de antwoorden waar dat naar haar beleving nodig was. Vervolgens hebben we met elkaar “de gouden tips” voor de campagne uitgewisseld.
Een uurtje presentatie is best intensief, echter tegelijk ook een dankbaar aspect van de campagne. Zoals Gonnie na afloop zei: “Smaakt naar meer!”
William (mede namens Gonnie en Helma).